Co to jest nadwrażliwość na światło wywołana lekami?

Szacuje się, że około 3000 leków może powodować reakcje nadwrażliwości na światło. Na czym polega ten problem? Jakie są objawy? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się wszystkiego, co musisz wiedzieć.
Co to jest nadwrażliwość na światło wywołana lekami?
Franciele Rohor de Souza

Przejrzane i zatwierdzone przez: farmaceuta Franciele Rohor de Souza.

Napisany przez Equipo Editorial

Ostatnia aktualizacja: 07 grudnia, 2022

Nadwrażliwość na światło wywołana lekami występuje dość powszechnie. W rzeczywistości naukowcy szacują, że około 3000 leków może powodować ten efekt. Może objawiać się jako reakcja fototoksyczna lub reakcja fotoalergiczna.

Warto zauważyć, że wszystkie reakcje fototoksyczne lub fotoalergiczne są reakcjami nadwrażliwości na światło, ale nie wszystkie reakcje nadwrażliwości na światło są fototoksyczne lub fotoalergiczne. Dotyczą raczej wszystkich nieprawidłowych reakcji, które pojawiają się na skórze po ekspozycji na słońce i po zażyciu niektórych leków.

Szczególnie w okresie letnim szczególnie należy zachować ostrożność z tego typu problemami. Z tego powodu zarówno lekarze, jak i pacjenci powinni być informowani o tym, jak działają te leki i jakie reakcje mogą wywołać.

Co to jest nadwrażliwość na światło indukowana lekami?

Jak wspomnieliśmy, stan ten jest reakcją skórną, która pojawia się, gdy promienie słoneczne uderzają w skórę i wchodzą w interakcję z niektórymi związkami chemicznymi w lekach światłoczułych.

Związki te reagują z widmem światła zawartym między falami widzialnymi a promieniowaniem ultrafioletowym. Mogą być zarówno składnikiem aktywnym, jak i jedną z substancji pomocniczych wchodzących w skład formuły leku.

Warto wspomnieć, że reakcje nadwrażliwości na światło stanowią 8% wszystkich działań niepożądanych leków, a pigmentacja skóry jest jednym z czynników ryzyka. W rzeczywistości im większe jej zabarwienie, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia tych reakcji.

Oprócz pigmentacji, również inne czynniki decydują o podatności danej populacji. W grupie ryzyka znajdujemy:

  • Pacjentów leczonych NLPZ z powodu przewlekłego bólu.
  • Chorych na raka, którzy są leczeni chemioterapią.
  • Osoby z chorobą psychiczną leczone fenotiazynami.
  • Pacjentów z wysokim ciśnieniem krwi, którzy przyjmują tiazydowe leki moczopędne jako leczenie.
  • Wreszcie osoby starsze i pacjentów ze słabym układem odpornościowym.
Ręce wysypujące tabletki, wiele leków może powodować nadwrażliwość na światło.
Nadwrażliwość na światło wywołana lekami objawia się podobnie jak oparzenia słoneczne.

Co to jest reakcja fototoksyczna?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, reakcja fototoksyczna jest rodzajem reakcji nadwrażliwości na światło indukowanej lekiem. W przeciwieństwie do reakcji fotoalergicznej, jak zobaczymy później, w reakcji fototoksycznej układ odpornościowy nie odgrywa roli.

Reakcje fototoksyczne stanowią 95% wszystkich reakcji nadwrażliwości na światło wywołanych lekami. Mogą rozwinąć się kilka minut lub godzin po zażyciu leku, a główne objawy są następujące:

  • Rumień i obrzęk
  • Swędzące pęcherze
  • Objawy podobne do silnego oparzenia słonecznego

Reakcje te są częstsze w przypadku leków podawanych doustnie. Rozwijają się, ponieważ środki te tworzą wolne rodniki, które oddziałują z tlenem, co skutkuje wysoce reaktywnymi i uszkadzającymi komórki reakcjami.

Co to jest reakcja fotoalergiczna?

To kolejny rodzaj reakcji nadwrażliwości na światło. W tego typu reakcji, jak wspomniano powyżej, zaangażowany jest układ odpornościowy. Aby wywołać reakcję fotoalergiczną, promienie UV muszą spowodować przemianę chemiczną w podawanym leku.

Lek jest przekształcany w inną substancję chemiczną zwaną haptenem, która wchodzi w interakcję z białkami skóry i ostatecznie wywołuje reakcję immunologiczną.

Do najczęstszych objawów należy wyprysk w przypadku przyjmowania leku doustnie lub wysypka w przypadku podania go miejscowo.

Kobieta drapie czerwone ramię.
Układ odpornościowy bierze udział w reakcjach fotoalergicznych. Zmiany przybierają postać wyprysku.

Jakie leki mogą powodować nadwrażliwość na światło?

Wiele leków może wywoływać tego typu reakcję. Dlatego należy zawsze sprawdzać specyfikacje techniczne leków, aby wiedzieć, czy są to leki światłoczułe, czy nie.

Przedstawimy jednak krótką listę uwzględniającą niektóre z tych leków. Oczywiście pamiętaj, że jest ich znacznie więcej, dlatego zawsze skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

  • Środki przeciwdrobnoustrojowe, takie jak tetracykliny, cefalosporyny lub leki przeciwgruźlicze
  • Leki sercowo-naczyniowe: tiazydy, inhibitory ACE lub statyny
  • Leki hipoglikemiczne, czyli leki obniżające poziom glukozy
  • NLPZ czyli niesteroidowe leki przeciwzapalne
  • Retinoidy
  • Leki psychotropowe
  • Środki chemioterapeutyczne
  • Leki przeciwhistaminowe

Informacja o lekach to podstawa

Ważne jest, aby poznać skutki uboczne, jakie mogą powodować leki. Aby to zrobić, możesz przeczytać zarówno ulotkę dołączoną do opakowania, jak i kartę techniczną oraz skonsultować się z lekarzem. Rzeczywiście, nadwrażliwość na światło wywołana przez leki występuje powszechnie, dlatego znajomość wyzwalaczy jest bardzo ważna, aby zapobiegać tym reakcjom.

To może Cię zainteresować ...
Hiperosmia: nadwrażliwość na zapachy
Krok do Zdrowia
Przeczytaj na Krok do Zdrowia
Hiperosmia: nadwrażliwość na zapachy

Nadwrażliwość na zapachy jest rzadka jako zaburzenie. Wiele razy ci, którzy rodzą się z hiperosmią, obserwują obniżoną jakość życia.




Treść niniejszej publikacji ma charakter wyłącznie informacyjny. W żadnym wypadku nie może ona służyć postawieniu lub zastąpieniu diagnozy lekarskiej, samego leczenia lub zaleceń specjalisty. W razie pytań lub wątpliwości należy skonsultować się z zaufanym specjalistą i uzyskać jego zgodę przed rozpoczęciem jakiejkolwiek procedury.